Alles wat je moet weten
Alles wat je moet weten
Patiënten die naar hun huisarts gaan en een bepaald merk voorgeschreven krijgen, ontvangen vaak een ander merk. Dat is de conclusie uit een enquete van de Nederlandse Patiëntenfederatie. De patient krijgt meestal het goedkoopste merk mee naar huis. Van de 3000 leden bleek maar liefst 28% moeilijkheden te hebben om een bepaald merkmedicijn verstrekt te krijgen.
Goedkoper medicijn
Volgens een grote groep apothekers verstrekken zij veel meer goedkopere geneesmiddelen dan uit de cijfers van de Nederlandse patiëntenfederatie. De reden hiervan is dat zij gebonden zijn aan afspraken met de zorgverzekeraars (medicijnbeleid).
In het bijzonder voor geneesmiddelen waar het patent verlopen van is, andere farmaceuten mogen dan het middel namaken en dus goedkoper maken. De zorgverzekeraars kiezen dan vaak voor een goedkoper medicijn van een ander merk. In sommige gevallen verplichten zelfs de verzekeraars in Nederland apothekers om het goedkoopste middle te verstrekken.
Hoeveel mensen wisselen van merk?
Volgens schattingen moeten jaarlijks maar liefst 1 miljoen patiënten meedere keren wisselen van merk. Terwijl hier helemaal geen medische redenen voor zijn. Een derde van deze patiënten geven zelf aan zich zieker of minder gezond te voelen na het wisselen van merk. Ongeveer 40% van de patitenten hebben het gevoel hun ziekte minder onder controle te hebben.
Medische noodzaak?
Een tijdelijke oplossing is dat sommige artsen ‘medische noodzaak’ schrijven of ‘mn’ op het recept. De arts verzoekt dan om een bepaald merk te verstrekken, omdat de patient hier baat bij heeft. Helaas blijft in de praktijk dat deze mn-verzoeken gewoon worden afgewezen. Een opotheker gaf in de Volkskrant aan dat hij zelfs 90% van de mn-verzeoeken afwijst.
Een B-merk?
Veel consumenten zijn onaangenaam verrast wanneer ze langs de apotheker gaan om hun medicijnen op te halen. De meeste patiënten krijgen het gevoel dat ze een B-merk krijgen in plaats van hun gewenste medicijnmerk.
Alle medicijnen worden altijd getest op werkzaamheid en bijwerken. Echter kunnen er vooral psychosociale redenen zijn die ertoe leiden da teen ander merk minder goed werkt.