geheugen

Handige tips om je geheugen op peil te houden

In een wereld waar je voortdurend wordt gebombardeerd met informatie, is het belangrijk om te weten hoe je brein werkt en hoe je het op zijn best kunt laten presteren. Op deze pagina lees je meer over de complexiteit van het menselijke geheugen en vind je praktische tips om je geheugen scherp te houden. Maar dat is niet alles! Wij weten dat sommige geheugentrainingen en therapieën kosten met zich meebrengen en daarom kom je ook meer te weten over de financiële kant van dit verhaal. Er wordt besproken hoe je erachter komt welke kosten wel of niet vergoed worden door je zorgverzekeraar, zodat je met een gerust hart kunt investeren in je mentale welzijn.

Hoe zit het menselijke geheugen in elkaar?

Stel je ons geheugen eens voor als een supergeorganiseerde, hightech kast. Het kortetermijngeheugen, ook wel het ‘werkgeheugen’ genoemd, is de bovenste lade waar je even snel wat in kunnen gooien. Denk aan telefoonnummers die je even wil onthouden, of een boodschappenlijstje voor dat ene feestje wat er binnenkort aan zit te komen. Handig, maar er past niet zo veel in en je bent het zo weer vergeten. Het langetermijngeheugen, kun je zien als de diepe lade onderin de kast. Hierin bewaar je de écht belangrijke zaken: denk aan herinneringen aan gebeurtenissen, je kennis over de wereld, je lievelingsrecept en ga zo maar door.

Net als bij elke kast, kan er in de loop der jaren wat slijtage optreden. Dit zie je ook bij je geheugen als je ouder wordt. Het kan allemaal wat trager gaan, of soms lijkt er iets kwijt. Geen paniek! Vaak is het gewoon een kwestie van de juiste lade vinden. Bovendien zijn er verschillende manieren om je geheugen fit te houden, zoals mentale oefeningen en een gezonde leefstijl.

Handige tips om je geheugen uit te dagen en scherp te houden

Wist je dat je zelf met de gezondheid en scherpte van je geheugen aan de slag kunt? Door onderstaande tips uit te proberen, kun je kijken of je na verloop van tijd een positief verschil ervaart als het op je geheugen aankomt.

Tip 1: Train je brein
Denk hierbij aan mentale gymnastiek. Kruiswoordpuzzels, sudoku, schaken en zelfs bepaalde videogames kunnen je geheugen en cognitieve vaardigheden verbeteren. Deze activiteiten trainen je concentratie en mentale flexibiliteit, wat bijdraagt aan een gezonder geheugen.

Tip 2: Blijf leren
Nieuwe informatie en nieuwe vaardigheden eigen maken, helpt de hersenen om nieuwe neurale verbindingen te vormen. Dit kan van alles zijn – van het leren van een nieuwe taal, tot het leren bespelen van een muziekinstrument. Zelfs het lezen van een boek over een onderwerp dat je niet kent, kan je geheugen een boost geven.

Tip 3: Eet gezond
Bepaalde voedingsmiddelen bevatten voedingsstoffen die gunstig zijn voor de hersenfunctie. Omega-3 vetzuren bijvoorbeeld, werken aan de gezondheid van je hersencellen. Deze zitten in vis, noten en zaden. Antioxidant-rijke voedingsmiddelen zoals bessen en groene bladgroenten kunnen ook helpen bij het beschermen van je hersenen.

Tip 4: Slaap goed
Slaap is cruciaal voor je geheugen en de cognitieve functies. Tijdens de slaap verwerkt je brein de informatie en ervaringen van de dag, wat helpt bij het vormen van herinneringen. Zorg dus voor een goede nachtrust en voldoende slaap!

Tip 5: Sociale interactie
Mensen zijn sociale dieren en interactie met anderen stimuleert je hersenen. Of het nu gaat om een diepgaand gesprek, het spelen van een bordspel, of het deelnemen aan een groepsactiviteit, sociale interactie houdt je geest scherp.

Welke kosten worden vergoed vanuit de zorgverzekeraar?

Als het op het trainen van je geheugen aankomt, hoef je jammer genoeg niet te rekenen op een volledige vergoeding van je zorgverzekeraar. Sommige aanvullende zorgverzekeringen bieden wel een kleine vergoeding voor geheugentraining of cognitieve revalidatie, maar het hangt allemaal af van de polis die je hebt. Dus voordat je jezelf vol goede moed inschrijft voor een geheugentraining, is het slim om even de kleine lettertjes van je polis en je eigen risico te checken. Misschien ook handig om je zorgverzekeraar te bellen en wat specifieke info over vergoedingen voor geheugentraining op te vragen. Wie weet kunnen zij je helpen om die grijze massa in topvorm te houden zonder dat je bankrekening eronder lijdt.

Kies altijd voor een zorgverzekering die bij je past

Niet alle zorgverzekeraars vergoeden dezelfde zorg, behandelingen, medicatie en ga zo maar door. De één verzekert je uitgebreider dan de ander. De verzekeringen die wel allemaal gelijk zijn, zijn de basisverzekeringen. De aanvullende verzekeringen kunnen op elkaar lijken, maar hier en daar toch verschillen. Om een duidelijk beeld te krijgen van welke verzekeraar en welk type verzekering het beste bij je past, kun je ze het beste met elkaar vergelijken. Op onze website vind je een slimme vergelijker terug, die je helpt om makkelijk en snel meerdere zorgverzekeraars naast elkaar te zetten. Zo weet je zeker dat je voor een verzekering kiest, die op je persoonlijke zorgbehoeften aansluit.

5/5 - (4 stemmen)

Kasper de Wijs is (mede)eigenaar van meerdere verzekering websites. Al meer dan 10 jaar is hij werkzaam in de financiële branche, waaronder zorgverzekeringen. Sinds 2012 schrijft hij over zorgverzekering, zorg in Nederland en gezondheid.

Daarom kiest Nederland voor Zorgverzekerinq.nl
  • Vergelijk eenvoudig 64 zorgverzekeringen voor een goede keuze
  • Vorig jaar stapten 1,1 miljoen mensen over: Stap ook over en bespaar tot € 642,-
  • 100% Gratis service: geen advies- of andere kosten. Altijd 14 dagen bedenktijd
Vergelijk & Bespaar tot € 650,- per jaar